Wednesday, October 14, 2009

Kem Motivasi Sentuhan Hati


Aku telah dipanggil untuk terlibat sebagai fasilitator
bagi Kem Motivasi ni. Dari hari Selasa sampai Khamis.
Di buat di Kem PLKN Indera Pahlawan, Maran.
Tapi aku tak tunggu sampai Khamis pun. Petang Rabu
aku dah balik. Bagi orang lain pulak bertugas.

Kem ni dibuat untuk pelajar sekolah menengah dari
form one hingga form four dalam daerah Maran. Ada
seramai 158 orang peserta yang dipilih atas sebab
terkenal dengan "hardcore" kenakalan di sekolah.

Sesekali, aku terfikir juga... inikah generasi yang akan
menjadi pemimpin akan datang? sebab kalau tengok
dari segi sikap, masya Allah..Tuhan je tau. Memang tak
hormat dengan kita langsung. Bila disuruh sembahyang,
semua pakat lari menyorok.


Kem PLKN Indera Pahlawan

Tapi itulah sebabkan Kem ini dibuat. Motivatornya dijemput
khas dari Perak, Ustaz Sofian. Ustaz ni memang cakap lepas
habis. Tak ada simpan-simpan dah. Dia maki je budak ni
depan-depan. Ayat famous dia "Kalau nak masuk neraka, pegi
masuk sorang-sorang. Jangan nak tarik orang lain ikut sama"

Memang payah nak mendisiplinkan pelajar-pelajar "hardcore"
ni. Buat la macam mana, tak jejas langsung aku tengok. Malam
Rabu tu, bila suruh tidur, dia merayap sampai kat asrama cikgu
pempuan. Siap ketuk pintu tingkap bagai.


Antara facility yang ada

Lepas tu dalam pukul 2 pagi, semua dipanggil berkumpul sebab
ada program. Punyalah payah nak kumpul pada hal bukannya
dia tidur. kena sembur dengan air paip bomba pun boleh nyanyi
lagi.."beginilah nasib diriku yang malang, oh Tuhan.."


Sesi Celoteh oleh Ustaz Sofian

Pagi Rabu tu, ramai yang tak pegi subuh walaupun puas di kerah.
Nak kumpul untuk riadah pun, ada yang lenggang kangkung. last-
last sapa yang lambat kena denda makan telur mentah sorang
sebiji. Cara Ustaz ni nampak keras, tapi nilai-nilai yang nak diterapkan
tu, memang nampak la.


Ha, teringat masa zaman duduk asrama...

Ok la, nanti aku share satu aktiviti yang dihandle
oleh Ustaz Sofian.

2 comments:

relevan said...

Selamat berceramah cikgu Saliza..

Saliza said...

Encik Relevan,
kawan bukan memberi ceramah tapi kawan kena jaga budak yg dengar ceramah...