Monday, July 27, 2009

Dulu dan Sekarang

Dulu..
Di jengka ni tanah merah
Mana ada jln tar..
Kalau hujan,
Balik sekolah mesti kaki ayam,
simpan kasut dlm beg takut kena selut..
air paip mana ada, kena guna telaga,
Bila ada paip cuma pasang satu kat atas jln,
kena kongsi ramai2, kdg2 smpai bergaduh sesama jiran,
Letrik pun lambat ada..
nak tgk TV kena guna bateri saja,
Kereta nak jumpa sebiji pun susah..
Peluang belajar pun bkn mudah..

Sekarang,
Jalan dah bertar,
Pergi sekolah dgn basikal atau motor,
Air dan letrik kdg2 dibazir saja,
TV pun dah warna,
Kereta boleh kata tiap2 rumah ada..
Peluang belajar semakin mudah,
Dah ramai anak jengka berjaya ke luar

Tapi,
Yg sedihnya ada anak felda generasi sekarang ni
tak pandai menghargai segala yg ada
Habiskan masa tak tentu hala,
Arak dan dadah jd biasa,
Merempit tak usah kira...

Agaknya sbb x pernah rasa sengsara,
Seperti yg pernah kami lalui..





5 comments:

Eyna's said...

Oh...akk sempat mrasa tanah merah smua tu ye???

Sy slalu dgr cite dr abg je...zaman dia kecik2 dulu...idup susah smua... kekadang sdih je dengar cite dia zaman dulu2....

Saliza said...

Sempat sgt Na..
Tmpt akak ni thn 90 br ade letrik.
Sblm tu pelita je la..
Tu yg sedih bile tgk bdk2 skrg x hargai lgsg
apa yg dorg ade..

Webmaster@Echam said...

Koi prenoh rase semua tu. Jalan tanah merah dan takde elektrik. Dulu umoh koi guna lampu geselin. Smp skang lampu tu ada tapi dah tak gunalah. Kenangan zaman tu.

daaziz said...

Hi, slm perkenalan. Pak Caq anak cik gu, tp pernah duk kat kpg. Keje pun pernah lawat tempat lebih teruk lg. Tp bukan psl anak tak kenang budi yg harus dibicara. Kwjpn sp ibubapa membesarkan anak-anak. Bila baik n kena didikan n contoh tauladan, anak-anak jd insan baik n berjaya.

Saliza said...

Echam,
kesusahan tu yg menbentuk diri kita skrg ni kan?

Pak Caq,
Ada betulnya ckp Pak Caq tu..