Monday, November 2, 2009

Budak-budak Sekarang...!

Lama dah tak ada entry. Bukan tak ada idea
tapi bila dekat-dekat nak exam akhir tahun ni
memang banyak kerja la sikit. Dengan nak
mengejar habiskan sukatan la, ulangkaji la..
Apa-apa pun, esok budak2 akan menghadapi
exam akhir tahun.

Sebelum pening kepala nak menanda kertas
jawapan, meh kita layan cerita pasal budak2
tahun 2 yang aku ajar.

Kisah 1

Kisah ni tak silap aku berlaku dalam bulan 3
hari tu. Memang la dah basi, tapi masa tu aku
belum ada blog, sekarang dah ada boleh la
kongsikan.

Lepas je beri penerangan dengan contoh2 yang
berlainan, aku pun bagi la kerja kat budak2 tu.
Masa tu aku bagi latihan kat papan hitam. Suruh
budak2 tu buat dalam buku.

Sambil diorang buat, aku ronda la keliling kelas.
Lepas tu aku nampak la satu kerusi kosong sebelah
Farhan sebab Nazmi kena pergi ke kelas pemulihan.
Aku duduk sebelah dia sambil tengok dia buat
pengiraan dan betulkan la mana2 yang patut.

Tak lama lepas tu datang la Erin nak hantar bukunya.
Dia ni memang cepat buat kerja, kalau 20 soalan tu
kira kacang je la. Dia berdiri di depan meja Farhan
sambil tunggu buku dia.

Farhan : Teacher, tengok Erin ni. Tak nampak
Farhan nak tulis. Lindung papan hitam.

Aku : Cakap la baik2 dengan Erin suruh dia tepi.
(Masa ni aku sibuk menanda buku Erin. Tak angkat muka
pun. Respon Farhan lepas tu membuatkan aku tergelak)

Farhan : Erin, tepi la sikit. Abang tak nampak ni...

Ha, kau siap ber"abang" bagai. Mana aku tak gelak.
Tapi respon Erin lepas tu pun memang tak nak kalah.

Erin : Ish, menyampah aku. Dah la rambut kerinting
macam orang asli, sapa yang nak?

Farhan sengih je macam kerang busuk.


Kisah 2

Masa tu aku tengah ronda-ronda tengok diorang buat
kerja la juga. Tiba-tiba ada yang berbunyi:

Aisyah : Teacher, nak tau tak?

Aku : Tau apa?

Aisyah : Masa kat sekolah agama kan, Anim nangis.
Lepas tu Danial Kamarudin cakap macam ni:
Jangan la nangis sayang. Mari abang pujuk.

Anim dah tersipu-sipu. Aku pulak geleng kepala sambil
pandang Danial.


Baru darjah 2 tu, dah pandai guna bahasa macam tu.
Tu belum lagi kat buku, kat papan hitam penuh tulisan
si anu love si anu. Kalau bab belajar, lambat sangat
fahamnya tapi bab "itu", cepat benar khatamnya.







6 comments:

Webmaster@Echam said...

Kak Saliza,
Huh.. budok2 wehhhh... Letih koi pikir...

Saliza said...

Echam,

Memang la budak2 ni cepat benar terpengaruh kalau dengan TV. Apa yang ditengok, cepat aje ditiru...

Red said...

bdk2 zaman cyber cmtu la kak hehe

relevan said...

Anak anak Zaman baru..pengaruh SMS ni..hehe! SMS ayah2 dia
orang kat awek2 kot?

Saliza said...

Red,
Agaknya macam tu la..

Saliza said...

Encik Relevan,
Macam ada pengalaman jer...