Friday, March 26, 2010

Cerita Interview

Aku telah dapat surat panggilan temuduga untuk
naik ke gred DG41 pada minggu sebelum cuti.
Tarikh aku kena interview ialah pada 26/3 (Jumaat).
Masa aku taip entry ni, aku dah balik dari temuduga.

Baru la best sikit nak menulis. Kalau tak, asyik teringat-
ingat je. nak buat kerja apa pun tqak jadi. Berdebar weh...
Dah lama tak temuduga ni, last sekali tahun 1998, untuk
pengesahan jawatan.

Semua keperluan dah aku prepare awal-awal. Yang nak di
buat salinan dan disahkan, semua dah settle. Salinan buku
rekod perkhidmatan pun dah ambil di PPD. Rasa-rasanya
semua dah lengkap. Cuma bab-bab nak menghafal falsafah
pendidikan ke, isu-isu semasa dan nama-nama menteri
tu memang ada la yang sangkut lagi...

Tup-tup, semalam masa tengah mengajar dapat call dari
member yang akan diinterview.

Kak Ju : Liza, Kak Ju ni.

Aku : Eh, dah siap ke Kak?

Kak Ju : Akak sesi pukul 10 la. Yg sesi pagi tadi pun tak abis lagi...

Kak Ju : Liza, kena ada gambar la...

Aku : Tak de dalam surat pun...Ke ada?

Kak Ju : tak tau la. Nasib baik Kak ada bawa gambar... Ok la ya..

Dah satu hal pulak. Rasanya aku dah baca surat tu sampai habis.
Rupanya ada lagi yang aku miss. Nasib baik Kak Ju call, kalau
tak memang masak la aku...

So, balik sekolah tu terus pegi buat gambar. Nak cari yang lama
pun dah tak tahu kat mana letak. Temuduga aku di Temerloh
saja. Kat Bangunan Persekutuan. Sesi aku pukul 7.30 pagi. Pukul
6.45 aku dah gerak dari rumah.

Ingatkan aku la yang awal sebab pukul 7.15 dah sampai. Rupanya
dah ramai yang tunggu. Jumpa la 2 orang course mate OUM yang
kena interview sekali. kami yang PJJ ni kena bilik B dan budak-budak
yang fresh dari "U" bilik A.

Rupanya, ada la dua tiga orang yang datang tak bawa gambar. Kena
pegi buat gambar dan-dan tu juga. Nasib baik la, JPN kat bangunan
tu juga, boleh la diorang pergi buat gambar kat situ...

Sebab hari ni hari Jumaat, maka ada satu sesi je.. Tak lama
masuk dalam tadi.. Aku kena giliran ketiga. Belum pukul
9.00 lagi dah siap. Lega weh... Tak banyak sangat kena tanya...
Sekarang ni berdebar tubbu keputusan la pulak...

No comments: